SJU
SORTERS RELIGION
( En översättning av
Jayant och Devadas av ett föredrag av Osho,
från 5 juli 1976. Texten ur boken: The Beloved
vol. 2 )
Okunnighetens
religion
Religion är ett mycket sammansatt fenomen. Dess komplexitet måste förstås. Det
finns sju typer av religioner i världen.
Den första typen är inriktad på okunnighet. Okunnigheten kan inte tolereras,
den måste gömmas undan. Eftersom det känns svårt att veta att man ingenting
vet, det är emot egot, så tror folk istället. Trossystemen fungerar som skydd för
egot. De underlättar, men i det långa loppet är de mycket skadliga. I början
verkar de skyddande, men I längden är de mycket destruktiva.
Själva inriktningen ligger i okunnighet.
Religion är ljus
Religion är förståelse
Religion är medvetenhet
Religion är äkthet
Men större delen av mänskligheten förblir i den första sortens religion.
Man vill helt enkelt undvika
verkligheten, för att undkomma tomrummet som man känner i den egna varelsen, för
att undvika okunnighetens svarta hål.
Människorna som tillhör den första
sortens religion är fanatiker. De kan inte enstolerera att det finns
andra slags religioner i världen. Deras religion är den enda religionen.
Folk är så rädda för den egna okunnigheten att om de uppfattar att det också finns
andra religioner, då gror misstänksamheten och tvivlet. Då kan de inte vara så tvärsäkra. För att kunna känna sig säkra blir de mycket envisa,
envisa som galningar. De kan inte läsa andras skrifter, de kan inte lyssna till
andra nyanser av sanningen, de kan inte vara toleranta mot andra uppenbarelser
av gud. Deras uppenbarelse är den enda uppenbarelsen, och deras profet
är den enda profeten. Allting annat är fullständigt falskt. Dessa människor
talar i absoluta termer, medan en klok och förstående människa alltid talar i
relativa termer.
Dessa människor har gjort
religionen stor skada. På grund av dessa människor framstår religionen i sig
som lite korkad. Se till att inte falla offer för den här första sorten.
Nästan nittio procent av mänskligheten lever i denna den första sortsens religion, och det är på intet
sätt bättre än gudlöshet. Det
kanske är värre, för en gudlös person är inte fanatiker. En gudlös
person är mer öppen, åtminstone beredd att lyssna, beredd att tala igenom, reda
ut saker, argumentera, öppen för att söka och fråga. Men den första
sortens religiösa person är inte ens
beredd att lyssna.
När jag studerade vid
universitetet, brukade jag bo hos en av mina professorer. Hans mamma var en
mycket hängiven hindu; fullständigt obildad, men mycket religiös.
En kall vinternatt höll jag på att läsa i Rigveda, medan elden brann i den öppna
spisen.Då kom hon förbi och frågade, ”Vad är det du läser, så sent på kvällen?” Bara för att retas
med henne svarade jag: ”Det är Koranen” Hon
kastade sig över mig, slet till sig Rigveda och slängde
den på elden och sa: ”Är du muhammedan? Hur vågar du ta in Koranen i mitt hus?”. Nästa dag berättade jag för hennes son, min professor: ”Din
mor är muhammedan”, för den sortens handlingar är det bara muhammedaner som har
gjort sig kända för att utföra.
Muhammedanerna brände ner en av världens största skatter, biblioteket i
Alexandria. Det var den antika världens största bibliotek.
Branden varade i nästan sex månader,
så väldigt var biblioteket. Det tog sex månader innan det hade brunnit ner till
grunden. Och mannen som lät bränna ned
det var en muhammedansk kalif. Han resonerade enligt logiken hos den första
religiontypen. Han kom med Koranen i ena handen och en brinnande fackla i den
andra, och han frågade bibliotekarien:”Jag har en enkel fråga; i detta stora bibliotek, med dess miljontals
böcker....”
Dessa böcker innehöll hela mänsklighetens
samlade vetande vid den tiden, och det var i själva verket mer än vad vi vet
idag. Biblioteket i Alexandria innehöll all information om Lemurien, Atlantis,
och alla skrifter från Atlantis, kontinenten som gick under och försvann i
Atlanten. Det var det äldsta biblioteket, ett ovärderligt kulturarv. Hade det
funnits kvar idag skulle mänskligheten ha varit fullständigt annorlunda. Därför
att vi återupptäcker många saker idag, som var kända redan då.
Kalifen sa: ”Om detta bibliotek
bara innehåller sånt som finns i Koranen, då behövs det inte. Det är överflödigt.
Om det innehåller mer än vad som finns i Koranen, då är det felaktigt. Då måste
det förstöras omedelbart. I vilket fall som helst måste det förstöras. Om innehållet
är det samma som i Koranen, då är det överflödigt. Varför driva ett så stort
bibliotek i onödan? Koranen är nog. Och om du säger att biblioteket innehåller
mycket mer än Koranen, då är dessa saker felaktiga, för Koranen är den enda
sanningen
Med Koranen i ena handen, och facklan i den andra
startade han branden – i Koranens namn. Muhammed måste ha gråtit i förtvivlan,
i sin himmel, för det var i hans namn som biblioteket brändes ned. Detta är
den första religionstypen.
Var ständigt uppmärksam, för denna korkat envisa människa
finns i var och en av oss.
Jag läste härom kvällen...
Det var två gamla gubbar som hade
rykte om sig att vara lika envisa. När de råkade på varandra i situationer där
en av dem var tvungen att vika undan måste vanligen någon utifrån tillkallas för
att medla i saken. En dag möttes de båda kufarna på en smal väg. Var och en av
dem kom körande med ett väldigt hölass. Båda var fast beslutna att inte ge efter en tum.
Slutligen sa den ene till den andre: ”Jag tänker stanna här lika länge som
du kan vänta” Han tog fram sin tidning och började läsa. Den andre stoppade sin
pipa och puffade belåtet. Efter en
halvtimmes tystnad lutade den andre sig framåt och hojtade till sin granne: ” Har
du nåt emot att låna mej tidningen när du är klar?”
Den här envisa människan finns hos
var och en av oss, och det är den lägsta sortens människa. Denna typ finns
bland hinduer, den finns bland muhammedaner, den existerar bland kristna,
buddhister, jainister - den finns hos alla. Och alla måste akta sig för att
fastna där. Bara då kan du stiga mot högre
sorters religion.
Problemet med den första typen av religion är att vi nästan alltid fostras
in i den. Vi präglas på den, så att den blir nästan normgivande. Den verkar
normal. En hindu uppfostras med den tanken att
andra har fel.
Till och med om han får lära sig att vara tolerant, så är det fråga om
toleransen från en som vet, gentemot andra, som inte vet. En Jainist uppfostras
helt och hållet i tron att bara han har rätt; andra är okunniga som snubblar
och famlar i mörker. Denna prägling kan bli så djupgående att du glömmer att
det är frågan om en prägling och att du måste
höja dig över den.
Mulla Nasrudin spådde
framtiden åt en vän genom att läsa i handen.
- Du kommer att vara fattig och olycklig och ha det eländigt tills du
fyller sextio år.
- Hur bir det sen?, frågade mannen förväntansfullt.
- Då, sa Nasruddin, kommer du att ha vant dig.
Detta är problemet. Man kan bli så
van vid en viss prägling, att man börjar tro att den är ens sanna natur. Man måste
vara mycket alert och vaksam för att upptäcka denna lägsta möjlighet hos sig själv
och för att undvika att fastna där.
Ibland arbetar vi hårt på att förändra
våra liv, samtidigt som vi envisas med att tro på den första sortens religion. Omvandlingen
är då inte möjlig, eftersom du försöker
med någonting som är så lågt, att det inte kan vara religöst på riktigt. Den första
sortens religion är bara religion till namnet, den bör inte kallas religion.
En man sa till en annan:
0.
Min svärson, som är läkare, har behandlat en patient för gulsot i tjugo år.
Han har just fått reda på att mannen var kines.
Vad säger du om det ?
-Det var det värsta, sa den andre mannen.
- Ännu värre är att han blev botad.
Tjugo års behandling mot gulsot,
du må vara kines, men hur länge kan du stå emot? Om du oavbrutet jobbar på dig
själv med en felaktig attityd, då börjar
din natur ge vika. Du börjar fungera på det sätt som du vill fungera. Ja,
vanan kan bli en andra natur.
Olyckligtvis kan vanans makt ibland
t.o.m bli din första natur, så att den egentliga naturen blir fullständigt
bortglömd.
Kännetecknet för
den första religionstypen är imitation. Den insisterar på imitation: Härma Buddha! Härma Kristus!
Härma Mahavir! Framför allt härma! -Härma någon. Var inte dig själv, var någon
annan. Och om du är mycket envis kan du tvinga dig själv till att bli någon
annan.
Du kan aldrig bli någon annan. Innerst inne kan du inte bli det. Du kommer att förbli
dig själv, men du kan pressa dig själv så mycket att du nästan börjar se ut som
någon annan.
Varje människa föds med en unik
individualitet, och var och en har sitt eget öde. Att imitera är brottsligt; det är kriminellt. Om du försöker
bli en buddha, kanske du kan bli en låtsasbuddha. Du må se ut som Buddha, gå som
Buddha, tala som Buddha, men du kommer att missa målet. Du kommer att missa
allt det som livet har i beredskap åt dig. För
Buddha föds bara en gång. Det ligger
inte i sakernas natur att upprepa. Gud är så kreativ att han aldrig
upprepar någonting. Du kan inte hitta en annan mänsklig varelse i nuet, i det förflutna
eller i framtiden som liknar dej exakt. Det har aldrig hänt. Människan är inte
en maskin. Det är inte som med fordbilar på
löpande bandet; man kan tillverka millioner likadana, exakt lika. Människan
är en själ, är en individ. Imitation förgiftar.
Härma aldrig någon annan, då faller du offer för den första
sortens religion, som inte är någon
religion alls.
2. Rädslans
religion
Sedan finns den andra religionstypen som är inriktad på rädsla.
Människan är rädd, världen är en främmande värld, och människan
vill känna sig säker och trygg. I barndomen är det pappa och mamma som
beskyddar. Men det finns många människor, miljontals, som aldrig växer upp
bortom barndomen. De sitter fast någonstans,
och de behöver fortfarande en pappa eller mamma. Därför kallas gud fader eller moder De behöver en gudomlig
fader som beskyddar dem; de är inte tillräckligt mogna för att stå på egna ben.
De behöver känna någon sorts trygghet.
Winnicot, en psykolog, har
arbetat i många år med ett särskilt problem som rör småbarn,
och han har gjort många värdefulla upptäckter på detta område.
Du
kanske har iakttagit ett litet barn med sin nallebjörn eller leksak, sin
speciella leksak, eller snuttefilt eller någonting annat som blir till en särskild
personlighet för barnet. Nallebjörnen är oersättlig. Du kan säga att det går
att hitta en bättre nallebjörn, men det
hjälper inte. Det finns ett kärleksförhållande mellan barnet och hans nallebjörn.
Nallebjörnen är unik, den är oersättlig. Den blir smutsig, den börjar lukta,
stinka, men barnet fortsätter att bära omkring på den. Man kan inte byta utden
mot en som är ny och ren. Till och med föräldrarna måste tolerera den. Också de
måste visa respekt, annars blir barnet förolämpat. Om föräldrarna ska ut och
resa måste de stå ut med nallebjörnen också; de måste behandla den nästan som
en familjemedlem. De vet att det är galet, men för barnet är det betydelsefullt.
Vilken betydelse har nallebjörnen
för barnet?
På sätt och vis är den någonting objektivt. Den finns där, utanför barnet;
den är en del av verkligheten. Helt klart är den inte bara inbillad, den är
inte enbart subjektiv; den är ingen dröm, den finns där. Men den finns inte bara
där; många av barnets drömmar har vävts in i den. Den finns där som ett föremål,
objektivt sett, men det är mycket subjektivitet sammanblandat med den. För
barnet är den nästan levande. Barnet har projicerat mycket på nallebjörnen. Han
pratar med nallebjörnen, ibland blir han arg och slänger iväg den, sen ber han
om förlåtelse och tar den tillbaka. Den har en nästan mänsklig personlighet. Utan
nallebjörnen kan han inte sova. Han kramar den, håller om den, somnar; han känner
sig trygg.
Med nallebjörn är hela världen okej, allt är bra. Utan nallebjörn är han plötsligt
ensam.
Nallebjörnen existerar alltså i
en helt ny dimension som är varken subjektiv eller objektiv. Winnicot kallar den the transitory
realm, övergångsvärlden – både lite subjektiv och lite objektiv. Det är många
barn som växer fysiskt utan att någonsin
växa andligt, och de behöver nallebjörnar livet ut. Bilderna av gud i era
tempel är inget annat än nallebjörnar.
En hindu som går in i ett
hindutempel ser alltså någonting som ingen muhammedan kan se. Muhammedanen ser bara en stenstaty.
Hindun ser någonting som ingen annan kan se:
det är hans nallebjörn.
Den finns där objektivt sett, men inte helt och hållet objektivt.
Mycket av den hängivne tillbedjarens subjektivitet projiceras på den; den fungerar som en
filmduk.
Du går till ett jainisttempel. Du
kanske är hindu, men i ett jainisttempel kan du inte känna någon som helst vördnad som stiger upp inom dig. Du kanske till och
med tar anstöt, eftersom Mahavir är
naken, hans staty är oklädd. Du kanske tar anstöt och känner att du vill gå därifrån
så fort som möjligt. Du känner ingen vördnad. Men så kommer en jainist och
visar en oerhörd respekt; det är hans nallebjörn och han känner sig väldigt
beskyddad.
Så fort du blir rädd, då kommer du
ihåg gud. Din gud är en biprodukt av din rädsla. När du mår bra och inte är rädd,
då bryr du dig inte. Då finns inget behov.
Religionstyp nummer två är rädsloinriktad.
Den är genomsjuk. Den är närmast neurotisk - därför att mognaden kan komma till
dig först när du inser att du är ensam och att du måste vara
ensam och att du måste stå ansikte mot ansikte med verkligheten som den är. Dessa
transitära, inbillade nallebjörnar är bara fantasier, de kan inte hjälpa dej. Om något ska hända, så händer
det; nallebjörnen kan inte beskydda dig. Om döden ska komma, så kommer den.
Du anropar gud igen och igen; något beskydd kan du inte få Den du anropar finns inte, du ropar bara för att du är rädd. Om du ropar högt, så inger
det dej kanske ett visst mod.
Kanske när du ber… att bönen inger dig ett visst mod, men det finns
ingen gud som kan besvarar din bön. Det finns ingen som kan svara på din bön. Men om du har en idé om
att det finns någon där som kan besvara din bön, kanske du känner dig lite mer lättad och avspänd.
En gång fick
jag syn på Mulla
Nasrudin i hängiven
bön. När han hade avslutat sina böner,
sin namaj, frågade jag honom:
-Mulla, det måste finnas något problem. Du bad så intensivt. Vill du vara vänlig och svara på en enkel fråga : Har din bön någonsin besvarats ?
Han svarade:
-Jo, på ett eller anna sätt.
Men om bönen besvaras på ett eller
annat sätt, vad är det då för poäng med den? Jo, ibland sammanfaller den med
faktum, ibland sammanfaller den inte med faktum. Men dessa fakta påverkas inte
av bönen. Den må göra lite skillnad i dina tankar, men i verkligheten gör den ingen skillnad.
Den rädsloorienterade
religionstypen är en förbudsreligion: låt bli! Gör inte det ena, gör
inte det andra - eftersom rädslan är negativ. Alla tio guds bud bygger på rädsla,
gör inte det här, gör inte det där - som
om religion inte skulle handla om något annat än att låta bli saker. Gör inte
det här, gör inte det där : du stänger
in dig själv i säkerhet och trygghet, tar aldrig några risker, färdas
aldrig längs riskabla vägar. Det vill säga
: du låter aldrig dig själv leva.
Precis som den första religionstypen präglas av dumhet och fanatism, så är
den andra religionstypen negativ. Den gör dig stelt nervös och spänd. Den är barnslig, omogen.
Den innebär ett sökande efter
trygghet som inte kan finnas någonstans, för livet finns till i osäkerheten.
Gud finns till som osäkerhet, fara och risktagande.
Nyckelordet för den rädsloorienterade religionen är helvetet, och naturligtvis förträngning,
ständig förträngning: låt bli det där! Denna personlighetstyp oroar sig alltid
för vad man får äta, vad man inte får äta; om man ska älska
en kvinna eller inte älska en kvinna. Om man ska bygga ett hus eller inte bygga ett hus. Men vad du än förtränger
så blir du aldrig fri från det; i själva verket kommer du mer och mer i dess våld.
Därför att när du förtränger någonting så tränger det djupare in i ditt
undermedvetna. Det når ditt hjärtas rötter och förgiftar hela din varelse.
Jag har hört:
Det var en gammal man som gick på bio för första gången. Han
var känd för att vara mycket religiös, en man som brukade be sina böner
regelbundet och uppfylla alla sina förpliktelser. Han hade aldrig, så vitt
bekant, dragits in i några problematiska situationer. Det var kort sagt en väldigt
enkel man, men inuti var han inte lika
enkel. I ett avsnitt av filmen rusar ett gäng välsvarvade flickor över
filmduken. De passerar ett järnvägsspår, kommer fram till en swimmingpool och börjar
klä av sig kläderna för att kasta sig i. De har tagit av sig sina skor,
strumpor, blusar, kjolar och ska just börja med... då ett passerande godståg plötsligt
dånar fram över filmduken och skymmer sikten. När det har gått förbi visar nästa
scen flickorna som plaskar i vattnet.
Gamlingen såg föreställningen om
och om igen. Tillslut var det en vaktmästare
som klappade honom på axeln. "Tänker du aldrig gå hem?", frågade han. "Inte än på ett tag skulle jag tro",
sa gamlingen. "Någon gång måste ju
det där förbaskade tåget vara försenat".
Djupt inom dig kommer du alltid
att bära med dig det förträngda. Du må följa religionen som ritual, men den kan aldrig nå till hjärtat.
Jag har hört en anekdot :
I århundraden utsattes Europas
judar för organiserade förföljelser, så kallade
pogromer. Dessa pogromer inträffade så ofta att judarna
utvecklade en sorts galghumor kring dem. I en liten stad i Polen bröt sig
soldater in i huset hos Ostrovoski och hans familj. Där bodde han tillsammans
med hustru, tre döttrar, två söner och sin väldigt gamla och religiösa mor. Hon
var känd i trakten nästan som ett helgon.
"Ställ upp er på led!", skrek den befälhavande sergeanten. "Vi
ska misshandla alla män och våldta alla kvinnor!"
"Vänta!", bönföll Ostrovoski. "Ni kan spöa upp mig och mina
söner, förnedra min fru och mina döttrar. Men jag ber er: våldta inte min mor. Hon
är 75 år gammal och väldigt religiös.
"Håll klaffen!", skrek den gamla kvinnan. "En pogrom är en
pogrom!"
Kom ihåg: att förtränga är ingen väg
till frihet. Att förtränga är sämre än att leva ut, för genom utlevelse måste
en människa förr eller senare bli fri.
Men genom förträngning fortsätter man att alltid vara besatt av det förträngda.
Bara livet kan ge dig frihet. Ett levt liv leder till frihet, ett olevt liv
fortsätter att locka och tankarna fortsätter att vandra kring det som du har förträngt.
Smulovitz, åttiotre år gammal och änkeman, vägrade att låta
sig placeras på ett ålderdomshem, vilket
som helst, i Miami Beach. "Jag äter
ingenting alls", förklarade han för sin son, "om inte maten är strikt
koscher". Sonen sökte i veckor och fann till slut ett ställe som serverade
måltiderna i enlighet med de judiska dietlagarna. Han skrev in sin far på hemmet,
i trygg förvissning om att hans far nu skulle få äta enbart koschermat. När han
tre dagar senare kom på besök fick han
veta att den gamle mannen hade lämnat ålderdomshemmet och skrivit in sig på Fontainbleau
Hotel. Sonen rusade över till hotellet, hämtade ut rumsnyckeln, skyndade upp för
trapporna, öppnade dörren och där låg hans far i sängen med en yppig blondin. Båda
var spritt språngande nakna. "Pappa, hur kan du?", frågade den
perplexa sonen."Vad bråkar du för", sa den gamle, "jag äter ju inte".
Människor som lever genom
ritualer, på grund av rädsla, kan undvika en sak, men då fastnar de i någonting annat, eftersom insikten inte är deras egen. Den
beror bara på rädslan; rädslan för helvetet.
En verklig
religion ger dig frihet från rädsla: låt
detta vara kriteriet.
Om religionen ger dig rädsla, så är det inte verklig
religion.
nr 3. Girighetens
religion
Den tredje religionstypen kommer
ur girigheten. Detta är en handlingens religion. På samma sätt som den rädsloorienterade
är en ”låt bli!”-religion, är girighetsreligionen en handlingens religion:
"gör så!". Och på samma sätt
som den rädsloorinterade religionen har helvete t till nyckelord, så är himmelriket
girighetsreligionens nyckelord. Allting ska göras på ett sådant sätt att världen
- den andra världen - är fullständigt säkrad och din lycka bortom döden
är garanterad.
Gör så!- religionen, eller
girighetsreligionen är formell, ritualistisk, ambitiös och begärsinriktad.
Den är fylld av begär. Titta på muhammedanernas, de kristnas, eller
hinduernas föreställningar om paradiset. Det må finnas gradskillnader, men det är
mycket märkligt: dessa människor säger att allt vad du måste neka dej i detta
livet, det lovar de att du ska få i himlen.
Här ska du leva ett liv i celibat, bara för att vinna himmelriket där sköna
apsaras, evigt unga kvinnor, som stannat vid 16 år, finns tillgängliga.
Muhammedanerna säger: ”Drick inga alkoholhaltiga drycker. Men i himlen
rinner floder av vin! Inget att oroa sig
för”.
Men detta verkar absurt. Om någonting
är orätt så är det orätt. Hur kan det bli rätt och riktigt i himlen? Då måste
Omar Khayam ha rätt. Han säger: ”Om himmelriket överflödar av vin, då måste vi öva
oss i att dricka här på jorden. För om vi kommer dit otränade, då blir det svårt
att leva i paradiset. Låt det här livet vara en förberedelse, så att vi kan få en
försmak och öva upp förmågan.”
Omar Kahyam verkar att vara den som är mest logisk. Faktum är att han driver med
muhammedanernas uppfattning om paradiset. Den är dum. Hela idén är dåraktig.
Men människor blir religiösa av girighet.
En sak är säker: vad du än samlar
på dig här kommer att tas ifrån dig; döden kommer att ta bort det. Den girige
vill alltså samla på sig något som döden inte kan ta ifrån honom. Men själva idén
om att samla på sig, begäret efter att samla på sig, finns kvar.
Nu samlar han på dygder. Dygden är
den andra världens valuta. Han samlar på dygder för att kunna leva i
lust i evigheters evighet i den andra världen.
Den här sortens människa är i
grunden världslig. Hans andra värld är ingenting annat än en projektion av den
här världen. Och han handlar eftersom han har begär, han har ambitioner och han
har maktlystnad. Men hans handlingar kommer inte från hjärtat. De blir en sorts
manipulationer.
Mulla Nasrudin och hans unga son var ute och reste på landsbygden mitt
i vintern. Det snöade och deras oxkärra gick sönder. Till slut kom de fram till
en bondgård och blev inbjudna att stanna över natten. Huset var kallt och på vinden
där de skulle få tillbringa natten var det som i en frysbox. Mulla
Nasrudin klädde av sig i bara kalsingarna, dök ned i bolstrar av fjäder och drog filtarna över
huvudet. Ynglingen kände sig lite skuldmedveten.
"Ursäkta mig, far", sa
han. "Borde vi inte be vår aftonbön som vanligt innan vi går till sängs?"
Mullan kikade fram med ett öga under täcket. "Käre son", sa han.
"Jag har bett böner i förväg och samlat på hög just för såna här tillfällen."
På det här viset försiggår saker
och ting bara på ytan.
Girighet, rädsla och
okunnighet finns bara i periferin.
Dessa är
tre olika sorters religioner – och de är alla hopblandade.
Du kan inte
finna en person som absolut och rent tillhör den första, andra eller tredje
religionstypen. För varhelst det finns girighet, där finns det rädsla; där rädslan finns, där finns
girigheten; och där girighet och rädsla existerar, där finns okunnighet - för
de kan inte existera utan varandra. Så jag talar inte om renodlade typer. Jag delar in i olika klasser bara för att du ska kunna förstå klart.
Annars förekommer de alltid hopblandade.
Dessa tre tillhör den lägsta sortens religion. De borde inte kallas religioner.
nr 4. Logikens,
beräkningens och förslagenhetens religion.
Så har vi den fjärde typen: logikens, beräkningens och förslagenhetens
religion.
Detta är både en ”gör så!” och
en ”låt bli!”-religion : världslig, materialistisk, opportunistisk,
intellektuell, teoretisk, skrifttroende och traditionell.
Det är de skriftlärdes religion, den lärde akademikern som försöker bevisa
guds existens med logiken, som tror att livets mysterier kan förstås med
huvudet.
Denna typ av
religion skapar teologi. Den är ingen
verklig religion, utan bara en mycket svag blåkopia. Men alla kyrkor grundar sig på denna typ av religion. När en Buddha existerar i världen,
eller en Muhammed, en Krishna eller en
Kristus, då börjar skriftlärda, präster och studerade, intellektuellt förslagna och beräknande människor att flockas omkring dem.
De sätter igång och jobbar hårt : ”Vad menar Jesus ?” De börjar
skapa en teologi, en troslära, en dogm, en kyrka. De är mycket framgångsrika människor,
eftersom de är väldigt logiska. De kan inte ge dig gud, de kan inte ge dig
sanningen men de kan ge dig väldiga organisationer.
De ger dig den katolska kyrkan, den protestantiska kyrkan. De ger dig
storartade teologier, idel spetsfundigheter, ingenting av den verkliga
upplevelsen; bara intellektuellt och huvudaktigt. Alla deras byggnader är som
korthus som rasar ihop för minsta vindpust. Hela byggnaden är som att försöka
segla i en pappersbåt. Den ser ut som en riktig båt, den har samma form, men
den är av papper. Den är dömd, den är dömd på förhand. Logiken är en pappersbåt.
Och livet kan inte förstås genom
logiken.
Jag har hört berättas om en amerikan:
En mycket välbärgad amerikan var övertygad
om att ett kärnvapenkrig när som helst skulle bryta ut och han bestämde sig för att överleva det. Han köpte
ett tunnland mark mitt ute i Arizonas öken
och anställde en arbetsstyrka för att bygga sig ett hem fem kilometer under
jordytan. Bostaden skulle vara omsluten av trettio meter tjocka blyväggar och
utrustad med en egen kraftstation som kunde leverera tillräckligt med elkraft för
att ge honom ljus, värme och ren luft i minst tio år. För samma tidsperiod
lagrade han ett förråd av djupfryst mat, vatten, cigarrer, sprit och vin samt
ett stort lager av alla tänkbara lyxartiklar. Arbetet slutfördes på tre år,
till en kostnad av fem hundra tusen miljoner dollar.
När skyddsrummets stolte ägare reste till öknen för att inspektera, blev han
skjuten av en indiankrigare i ryggen med en pil.
Sånt är livet: du gör alla förberedelser,
men en enda pil är nog för att göra slut på dej. Människan är väldigt bräcklig.
Hur kan människans logik förklara verkligheten? Människan är så begränsad och
hennes förståelse är så närsynt. Nej, logiken är ingen väg.
Ur logiken föds filosofi, men inte verklig
religion.
nr 5. INTELLIGENSENS
RELIGION
Dessa fyra är vad vi vanligtvis känner
till som religion. Den femte, sjätte och sjunde är de verkliga
religionerna. Den femte är den religion som grundar sig på intelligensen;
inte på logiken, inte på intellektet utan på intelligensen. Och det är stor
skillnad på intellekt och intelligens.
Intellektet är logiskt;
intelligensen är paradoxal. Intellektet analyserar; intelligensen syntetiserar.
Intellektet delar upp, skär i
bitar för att förstå en sak. Vetenskapen bygger på intellektet; på dissektion,
uppdelning och analys.
Intelligensen sammanfogar, gör en helhet av delarna – och detta tillhör den djupaste
insikten; att delen existerar genom helheten, inte vise versa.
Och helheten är inte bara summan av delarna; den är mer än summan.
Till exempel : om du tar en ros
och visar den för en vetenskapsman, en logiker, och säger till honom: "Jag
vill förstå den här rosen”. Vad kommer han att göra? Han kommer att dissekera
den, han kommer att skilja ut alla beståndsdelarna som bygger upp blomman. Nästa gång du kommer
dit är blomman försvunnen.
I blommans ställe finner du ett antal flaskor med etiketter. Beståndsdelarna
har skiljts ut, men en sak är säker; det kommer inte att finnas någon flaska
med etiketten ”skönhet”.
För skönheten är inte materiell
och finns inte i delarna. Genast du
dissekerat en blomma, så fort
blommans helhet är borta, då är skönheten också försvunnen. Skönheten tillhör
helheten, det är den grace som tillhör helheten. Den är mer än summan. Men nu
finns bara delarna där.
Du kan dissekera en människa; i samma
ögonblick som du börjar dissekera försvinner livet. Då är det bara en död
kropp, ett lik som du undersöker.
Du kan ta reda på hur mycket aluminium som finns där, hur mycket järn och
hur mycket vatten
(kanske 80 %).Du kan utforska hela mekanismen, lungorna, levern, allting - men
ett kommer att saknas: livet.
Det som var mest värdefullt finns inte kvar. Den enda sak som vi verkligen
ville förstå är borta, men allting annat finns där.
Nu har också vetenskapsmännen börjat uppmärksamma att när man tar ut blod
ur en människas blodomlopp och undersöker det, så är det inte längre samma blod.
Inuti en människas blodomlopp är det levande, pulserande av liv. Utanför är det
dött. Det kan inte vara samma för dess gestalt har ändrats.
Man kan skilja ut rosens färg från
blomman, men är det samma färg ? Den ser likadan ut, men innerst inne kan den inte vara likadan.
Var finns den levande, sköra
livspulsen?
När färgen fanns i rosen var den i ett helt annat sammanhang och livet var
närvarande. Den var full av närvaro; gud fanns där pulserande i rosens hjärta.
Delen finns där sedan man har tagit ut den, men man kan inte säga att den är
lika dan.
Det kan den inte vara eftersom delen ingår i helheten.
Intellektet dissekerar och
analyserar. Det är vetenskapens instrument. Intelligensen är religionens
instrument; den sammanfogar. Följaktligen har vi kallat den största andliga
vetenskapen för yoga. Yoga betyder förenandets metodologi. Yoga betyder att
sammanfoga saker. Gud är den största helheten, allting tillsammans. Gud är inte
en person. Gud är en närvaro, närvaron då helheten fungerar i en storartad
harmoni - träden, fåglarna, jorden, solen, floderna, havet - allt tillsammans. Denna
samhörighet är gud. Genom att dissekera kan man inte nå fram till gud. Dissekera
en människa; du kan aldrig finna den närvaro
som gjorde henne levande.
Dissekera världen; du kan inte finna den närvaro som är gud.
Intelligensen är metoden för att sammanfoga saker. En intelligent person
har i högsta grad förmågan att syntetisera. Hon söker alltid efter en högre
helhet, därför att meningen alltid finns i den högre helheten
Hon söker alltid efter någonting högre, där det lägre löses upp och fungerar
som en del; fungerar som en ton i helhetens harmoni och ger sitt eget bidrag
till helhetens orkester, utan att vara fristående från den. Intelligensens rörelse
går uppåt, intellektets rörelse går nedåt. Intellektet går till ursprunget.
Följ med noga nu; poängen är mycket
subtil.
Intellektet går till ursprunget,
intelligensen går till målet. Intelligensen rör sig mot framtiden, intellektet
rör sig mot det förflutna. Intellektet reducerar allt till den minsta
gemensamma nämnaren.
Om du frågar vad kärlek är, kommer intellektet att säga att det inte är någonting
annat än sex -den minsta gemensamma nämnaren.
Om du frågar vad bön är, kommer intellektet att säga att det inte är någonting
annat än förträngd sexualitet.
Fråga intelligensen vad sex är för
något ,och den kommer att svara att det är själva fröet till bönen. Sex är möjlig
kärlek.
Intellektet förenklar till det lägsta och reducerar allt till lägsta möjliga
nivå. Frågar du intellektet vad en lotusblomma är, svarar det att den är
ingenting, bara en illusion; verkligheten är dy - därför att lotusblomman
stiger upp ur dyn och återvänder till dyn. Dyn är det verkliga, lotusblomman är
bara en illusion. Dyn förblir, lotusen kommer och går.
Fråga intelligensen vad dy är för något och
intelligensen kommer att svara: ”dy har den inneboende möjligheten att bli till
en lotusblomma”. Dyn försvinner och
miljontals lotusblommor slår ut.
Intelligensen går mot det högre och högre och
högre och all strävan handlar om att nå existensens yttersta höjdpunkt. Därför
att saker och ting kan förklaras bara
utifrån det högre, inte genom det lägre. Man kan inte förklara genom det lägre,
man bortförklarar. När för mycket tonvikt läggs vid det lägre, då går all skönhet, all sanning och allt gott förlorat. Allting som har någon
mening går förlorat. Sen börjar man ropa: ”Var finns meningen med livet?.”
I västerlandet har
vetenskapen förstört alla värden och reducerat allting till materia. Nu oroar sig alla
över vad som är meningen med livet, för mening tillhör den högre helheten. Du är ensam och du undrar:
" Vad är meningen med livet? ".Så blir du förälskad i en kvinna, och
en viss mening uppstår. Nu har två blivit ett : en aning högre. En ensamstående
man är lite lägre än ett par. Ett par är lite högre. Två delar har förenats
till ett. Två motsatta krafter har blandats, den kvinnliga och den manliga
energin. Nu är det mera som en cirkel.
Därför har vi i Indien begreppet ardhanarishwar.
Shiva avbildas som till hälften kvinna och till hälften man. Begreppet ardhanarishwar
säger att mannen är en halva, och kvinnan är en halva. När en man och en kvinna
möts i djup kärlek, då uppstår en högre verklighet, helt klart större, mer
komplex eftersom det är två energier som möts.
Så föds ett barn, och nu finns det en familj-
mer mening. Nu känner fadern mening med
sitt liv : barnet måste fostras. Han älskar barnet, han arbetar hårt, men
arbetet är inte längre arbete. Han arbetar för sitt barn, för sin älskade, för
sitt hem. Han arbetar, men arbetets slitsamhet är borta. Han släpar sig inte längre
fram. Trött efter dagens arbete dansar han ändå hemåt. När han möter leendet i
barnets ansikte känner han sig oerhört lycklig. Familjen är en högre enhet än
ett par, och så vidare på samma sätt. Och gud är ingenting annat än alltings
gemenskap, den största av alla familjer.
Det är därför som jag kallar dessa orangeklädda
människor*) min familj. Jag skulle vilja att ni försvinner i helheten. Jag skulle vilja att ni
absorberades så fullt ut av helheten,
att ni förblir individer, men att ni blir del av en större enhet, större än ni
själva. Mening uppstår genast, så fort du tar del av en större helhet.
När en poet skriver en dikt uppstår mening -
för poeten är inte ensam; han har skapat något. När en dansare dansar, då uppstår
mening.
*)Not: Oshos lärjungar gick orange och rödklädda på 1970-talet,
när denna text tillkom.
När en mor föder
ett barn uppstår mening. När du är för dig själv, avskuren från allting annat, isolerad som en ö,
då saknar du mening. I förening med andra blir du meningsfull. Ju större helhet, desto större
mening. Därför påstår jag att gud är
den största helhet man kan föreställa sig, och utan gud går det inte att uppnå den
högsta meningen. Gud är ingen person; gud sitter inte någonstans. Såna idéer är
bara korkade. Gud är tillvarons totala närvaro, själva varat, själva grunden för varat.
Gud existerar överallt där det finns förening;
där det finns yoga, där träder gud in i tillvaron. Du är ute och går i din
ensamhet och gud sover djupt, då får du syn på någon och ler, gud väcks till
liv, den andra har kommit med i bilden. Ditt leende är inte isolerat, det är en
bro. Du har lagt ut en bro mot den andra. Den andra har också svarat med ett
leende. Mellan er båda uppstår den rymd som jag kallar gud, en liten skälvning.
När du kommer till ett träd, och du sitter
ner vid sidan av trädet, fullständigt omedveten om trädets existens, då sover gud djupt. Så plötsligt
ser du på trädet, och en våg av känslor för trädet och gud har trätt fram.
Där det finns kärlek,
där finns gud; där det finns gensvar, där finns gud. Gud är utrymmet , det
finns där det finns förening. Därför säger jag att kärleken är guds renaste möjlighet,
därför att den är den mest subtila föreningen av energier.
På grund av detta insisterar de gudshängivna
baulerna på att kärleken är gud. Glöm gud, det räcker med kärleken. Men glöm
aldrig bort kärleken, för bara gud räcker inte.Intelligens är urskiljningsförmåga,
insikt. Nyckelordet är sanning; sat. En människa som rör
sig genom intelligensen rör sig mot sat, sanningen.
nr 6. MEDITATION
Högre än intelligensen är den sjätte
religionstypen.
Jag kallar den meditationens religion.
Meditation är uppmärksamhet, medvetenhet,
spontanitet; det som baulerna*) kallar sahaja manush, den spontana människan.
Friheten är
icketraditionell, den är radikal, revolutionär, individuell.
Nyckelordet är chit,
medvetenhet.
Intelligensen är fortfarande den högsta
formen av intellekt.
Intelligensen är den renaste formen av intellekt.
Det är en och
samma stege: intellekt är när man klättrar
nedåt på stegen,
*)Not: Baulerna (“The Bauls”), är en gudshängiven sekt I
Bengalen. Man tillber gud med extatisk dans och sång och gudomlig galenskap. Denna text utgör en bakgrund till att sätta in deras
religion i ett större sammanhang.
intelligens är när man klättrar
uppåt. Men det är samma stege. I meditation kastar man stegen.
Nu är det slut med all rörelse längs stegen, både uppåt och nedåt.
Nu är det slut med all rörelse - men
inombords finns ett tillstånd av stillhet, ickerörelse,
ett försjunkande i och drunknande ner i sig själv.
Intellektet riktar sig mot det andra ;
intelligensen riktar sig också mot det andra. Intellektet sönderdelar det
andra, intelligensen sammanfogar det andra, men båda riktar sig mot det andra.
Så om du förstår mej rätt, kallar jag
inte de fyra första religionstyperna för religion. De är pseudoreligioner. Verklig
religion börjar med den femte religionstypen och den är den lägsta, men verklig.
Den sjätte
religionstypen är meditationens, medvetenhetens religionstyp, chit.
Man försjunker
helt enkelt i sig själv. Man släpper alla riktningar, släpper alla dimensioner. Man försöker helt enkelt att vara sig själv,
man försöker helt enkelt att bara vara.
Där finner vi Zen, i den sjätte religionstypen.
Själva ordet ”Zen”
betyder dhyana, meditation.
nr 7. SÄLLHETENS RELIGION
Sedan kommer den högsta religionstypen, den
sjunde : extasens religion, samadhi.
Precis som den
femte religionstypen har nyckelordet sat, sanning, och den sjätte typen,
meditationsreligionen, har nyckelordet chit, medvetenhet, så har den
sjunde, den högsta, anand, sällhet, extas. Detta är nyckelordet: sat-chit-ananda.
Sanning, medvetenhet, extas.
Baulerna
tillhör den sjunde typen - glädjens, firandets, sångens och
dansens, extasens religion - anand. De gör meditationen enormt glädjefylld - för
den som är meditativ kan också bli sorgsen. Man kan vara meditativ och bli väldigt
tyst och stilla och gå miste om sällheten. För meditationen kan göra dej tyst
och alldeles stilla, men om inte dansen
föds där, då är det något som fattas. Stillhet, frid är gott och mycket
vackert, men det är ändå något som saknas ; sällheten saknas. När friden börjar
dansa då är den sällhet, lycksalighet.
När friden blir
aktiv, överflödande, då är den sällhet. När lycksaligheten är inkapslad i ett
frö, då är den frid.
Och när fröet har grott och inte bara det, utan när trädet
står i blom,
och blommorna har slagit ut och fröet har blivit blomma,
då är det samadhi.
Det är den högsta formen av religion.
Stillheten måste
dansa och tystnaden sjunga.
Och om inte ditt innersta förverkligande blir till ett
skratt,
då är det ännu något som fattas.
Något återstår som måste göras.
27.5 2002